اظهارات مداح معروف درباره علیخانی و تنابنده

کویتی پور: دردهایم را فریاد زده‌ام

سرویس هنر جوان ایرانی به نقل از موسیقی ایرانیان؛ بخش موسیقی:

غلامعلی کویتیپور،

غلامعلی کویتی‌پور

«روزی در تقاطع خیابان کردستان پشت چراغ قرمز و پشت فرمان اتومبیل بودم که دو جوان به سمت من آمدند و گفتند که شما آقای کویتی‌پور هستید؟ من هم گفتم بله. آنها گفتند که پدر ما هم در جنگ بوده و گاهی به شوخی می‌گوید که شما با خواندن‌تان خیلی‌ها را به کشتن دادید. من هم لبخندی زدم و گفتم اگر امروز من به شما زور بگویم قبول می‌کنید؟ گفتند نه. گفتم‌‌ همان‌طور که شما زیر بار زور نمی‌روید، دیگر مردم ایران هم زیر بار زور نمی‌روند. تمام رزمندگانی که در جبهه‌ها بودند با باور و اعتقاد آمده بودند و جنگیدند. اگر ما می‌توانستیم در آن ایام قطعه‌ای حماسی بخوانیم، حاصل شور و حالی بود که در میان رزمندگان وجود داشت. متاسفانه دوربین‌های تلویزیونی در تصاویری که از آن زمان ضبط کرده‌اند تنها به ما که می‌خواندیم توجه داشتند. کاش شما هم بودید و شور و حال رزمندگان را می‌دیدید.»

حاج «غلام کویتی‌پور» خیلی به ندرت حرف می‌زند. ولی عمده گفت‌وگوهایش مشخصا از چند فاکتور کلی برخوردارند: «حسرت برخی اتفاقات، زخم زبان و گلایه‌هایی تند.»

کویتی پور پایه‌گذار یک اتفاق عجیب در دنیای موسیقی بود. اتفاقی که باعث شد تا خیلی از مداح‌های دیگر که تا به آن موقع دل و جرات نزدیک شدن به موسیقی را نداشته‌اند، کمی راحت‌تر وارد این فضا شوند. اما خود وی چندان از این اتفاق راضی نبود؛ نه به خاطر اینکه از مداحی وارد فضای پرالتهاب موسیقی شده است، بلکه به خاطر دلخوری‌هایی که از انتشار آلبوم‌های اولش یعنی «غریبانه ١و٢» دارد. اما بالاخره بعد از سال‌ها تصمیم گرفت تا تمام این دلخوری‌ها را کنار بگذارد و آلبوم جدیدش را که همان حال و هوای موسیقی مذهبی را دارد وارد بازار کند. آلبوم «خاموش» چند سال قبل با صدای ایشان منتشر شد و همین اواخر هم که قرار بود کنسرتش را روی صحنه ببرد که بنا به دلایلی این برنامه به مرحله اجرا نرسید و به آینده موکول شد.

حرف‌های بالا تنها بخشی از سخنان این مداح نامی کشور است. مداحی که در آستانه شب‌های قدر، هنوز اعتقاد دارد نباید لفظ «مداح» را برای او استفاده کرد و اینکه: «لفظ مداح وظیفه می‌آورد و لیاقت می‌خواهد…»

خواننده ارزشی؟

من خودم را خواننده ارزشی نمی‌دانم. من خواننده ایرانی هستم. یک رگم عرب و یک رگم فارس است. من غم مملکت و مردمم را خورده‌ام و این غم من را به معرفت سوق داد. من به همه سبک‌های موسیقی در سراسر دنیا اعتقاد دارم و هر‌گاه قطعه‌ای می‌شنوم، وظیفه خودم می‌دانم که تا پایان آن قطعه را بشنوم.

در تمام این سال‌ها وقتی کسی خبری از ما می‌گرفت، می‌گفتیم: «هر چی عشق داشتم را از من گرفتند». متاسفانه در دنیای هنر ما، مافیا حرف اول را می‌زند و دیگر نه سلیقه‌ای مانده و نه کسی دل می‌سوزاند. با این سکوت می‌خواستم به نوعی از همه فاصله بگیرم و حداقل پیش وجدان خودم راحت باشم که به کسی باج نداده‌ام و آخر سر هم وقتی اجاره خانه‌ام شش ماه، شش ماه عقب می‌افتاد، از این دنیا بدم می‌آمد. اینها همه درد است. این دردها را به نوعی در این آلبوم فریاد زده‌ام و به نوعی تمام احساسم را در آن گنجانده‌ام. آلبوم «خاموش» را در اصل نخستین کار موسیقیایی خود می‌دانم. با اینکه قرار بود یکی دو تا از کارها حال و هوای باورهای دینی- مداحی را داشته باشد، ولی رفته‌رفته به سمت این وادی بیشتر گراییده شدیم و به آن پرداختیم. هر چند معتقدم که موسیقی و کلا هنر نباید صرفا به باورهای اعتقادی یک جامعه خلاصه شود. دنیای هنر فضای بی‌نهایت و گسترده‌ای دارد که باید همسو با آن جلو رفت. چارلی‌چاپلین می‌آید ولی باز هم بالاتر از چاپلین خواهند آمد. تکنولوژی پیشرفت می‌کند. انسان‌های خارق‌العاده هم خواهند آمد.

حالا چند سال بعد از انتشار آن آلبوم باز هم بازنشری از آن در بازاراتفاق افتاده که انرژی من را برای ادامه دادن زیاد کرده است.

مداح

من بارها خواهش کرده‌ام که از لفظ مداح برای من استفاده نشود. ما در حد حماسه‌سرا هم نیستیم، چه برسد به مداح. مداح اهل بیت جایگاهش خیلی بالاست. مداحی سیر و سلوکی دارد. متاسفانه در جامعه ما هر کس میکروفن را می‌بیند، می‌گوید بلندگو را بده به من. ماجرای اصطلاح مداح‌های این دوره زمانه هم تقریبا همین‌گونه است. با نسبت دادن این واژه به یک‌سری افراد نالایق، آبروی یک عده مداح مخلص را نبریم. من فقط دو نفر از دوستان را می‌شناسم که واقعا واژه «مداح» تنها برازنده آنهاست. البته ناگفته نماند آنها جزو معروف‌های این وادی نیستند و شاید هم دوست نداشته باشند که من اسم‌شان را بیاورم ولی هم صدای داوودی دارند و هم اخلاقیتی دارند که من در زندگی‌ام خیلی زیاد از آنها درس گرفته‌ام.

خرمشهر

قرآن به ما یاد می‌دهد که قلبت برای همه مردم و همنوعان‌ات بتپد. خرمشهر هم یک قطعه از جهان است که من در آن زندگی می‌کنم. اما این حق خرمشهر نیست. ول‌مانده… باید زودتر و زیباتر از اینها ساخته شود. برای بازسازی خرمشهر خیلی‌ها آمدند و رفتند ولی اتفاق خاصی نیفتاد. این همیشه اذیتم می‌کند که عروس جنوب، هنوز هم آثار آن روزهای جنگ را در پیکره شهرش می‌بیند.

این شب‌های عزیز

همیشه دگرگونی خاصی را در این شب‌ها دارم. از کلیشه که بخواهم خارج شوم، نتیجه‌اش می‌شود حرف‌هایی که شاید برای خیلی‌ها تازگی نداشته باشد. شب‌های قدر آدم‌ها از درون خود بیرون می‌آیند و متعلق به خود نیستند. این حس و حال شاید قابل روایت نباشد. اتفاقی شخصی و درونی است. برای ما هم دعا کنید…

 



پاسخ «نقی» به انتقاد مداح مشهور از پایتخت
 
خبرگزاری ایسنا: بازیگر، طراح و بازیگردان سریال پایتخت می‌گوید به همه مخالفان احترام می‌گذارد ولی معتقد است پاسخ دادن به مداح مشهوری که چند وقت قبل عوامل این سریال را «ملعون» خوانده بود، کاری بی‌معنی است.

«محسن تنابنده» در یک گفت‌وگوی تصویری با شبکه تی وی پلاس، پاسخ جالبی به انتقادات حاج منصور ارضی از سریال پایتخت داده است.

تنابنده در بخشی از این مصاحبه گفته است: من به همه مخالفان احترام می‌گذارم ولی به نظرم پاسخ دادن به حاج منصور کاری بی‌معنی است.

چند روز قبل حاج منصور ارضی - مداح مشهور تهران - در مسجد ارک از سریال «پایتخت 4» به شدت انتقاد کرد و با اشاره به سکانس مرده‌شورخانه در قسمت دوم این سریال، آن را «تمسخر مرگ» نامید و گفت: با این کارها معارف دینی را زیر سوال می‌برند و دین را به تمسخر گرفتند.

یواش یواش به مبانی دین رخنه می‌کنند این ملعونین. مردم حواسشان باشد. به این فیلم‌ها نخندید.
 


صدیقی: مداحان تشویش اذهان عمومی نکنند
 
مشرق نیوز: حجت الاسلام والمسلمین صدیقی امام جمعه موقت تهران در خصوص اظهار نظر های سیاسی برخی مداحان، افزود: بدون شک بسیاری از مداحان طرفدار و مستمع زیادی دارند و هرگونه اظهارنظری می‌تواند تأثیرگذار باشد.

مداح ما نباید در این میدان بر موج هجمه و تشویش اذهان عمومی سوار شود و به جای آن توصیه‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری را با زبان لیّن و شیوا به سمع و نظر مردم هیئتی برساند.

وی اشاره کرد: اصلاً قبول ندارم که برخی مغرضانه می‌گویند مداح را چه به سیاست؟! چرا که با رعایت ادب و شئونات اخلاقی، احترام متقابل و عدم تهمت و افترا به دیگران می‌توان روشنگری و بصیرت‌افزایی کرد.

حجت‌الاسلام صدیقی خاطرنشان کرد: مداحان ما باید به تبعیت از عمه سادات حضرت زینب کبری(س) که در خطبه معروف مجلس یزید چطور با اتخاذ مواضع سنجیده و تبیین مناسب اتفاقات، بنی‌امیه را رسوا می‌کند در شرایط مختلف موضع‌گیری‌ مناسب و به دور از هرگونه سلیقه و منفعت شخصی داشته باشند.

 البته در این راه مطالعه و رصد مناسب نسبت به اتفاقات و تحولات روز و داشتن شاخصه‌های مهمی همچون ادب، احترام، علم و عمل لازم و ضروری است.
 
سنگ تمام سایت اصولگرا برای علیخانی
 
سایت مشرق در گزارشی نوشت: نه در مقام دفاع از علیخانی و ماه عسل، بلکه به عنوان جستجوگری از جنس مردم باید بدانم که در پشت صحنه این برنامه چه اتفاقی می افتد که با این همه هجمه عظیم مواجه می شود.

 قصد و نیتمان این بود که سرزده وارد پشت صحنه ماه عسل شویم و تا آنجایی که می شود هم عوامل اجرایی برنامه بویی نبرند که برای تهیه گزارش آمده‌ایم. از طریق یکی از دوستان راهی لوکیشین ماه عسل شدیم به بهانه عکس سلفی گرفتن و نمایشی از اینکه ذوق زده هستیم و از طرفداران ماه عسل و علیخانی.

دوست واسطه ما با طرف مذکور تماس گرفت و هماهنگی های اولیه حاصل شد و بدون آنکه نگارنده را معرفی کند وارد پشت صحنه ماه عسل شدیم. بازار شایعه در مورد این برنامه بسیار داغ است. طبق شنیده‌ها می‌گویند علیخانی در پشت صحنه ماه عسل هر روز مشتی از مدیران رسانه ملی، وزیر و وکیل را به لوکیشن ماه عسل دعوت می کند و در ضیافت های آنچنانی و بزرگ افطاری بره و غاز شکم پر تقدیم میهمانش می کند. با این که از هواداران ماه عسل هستیم اما نمی شود مقابل بعضی مسایل بدون موضع بود، باید مچ آقایی را که ادعا می کند درآمدش 45 میلیون تومان است را بگیریم.

ساعت شش و نیم راهی لوکیشن برنامه ماه عسل شدیم. آرام و بی سر و صدا وارد پشت صحنه شدیم و برای اینکه کمتر مورد توجه قرار بگیریم گوشه ای از صحنه اجرایی ماه عسل نشستیم ببینم چه اتفاقاتی رخ می دهد. تصور می کردیم که با علیخانی مثل اپرا وینفری رفتار می کنند. چون شایعه دستمزد میلیاردی آقای علیخانی خیلی واقعی به نظر می آمد و در وایبر، واتس آپ، لاین و تلگرام دست به دست می شد.

بیستمن برنامه ماه عسل علیخانی میزبان "ملکه مادر" نخستین شهید غواص شناسایی شده -سید جلیلی میری- بود. پشت صحنه این برنامه غوغایی بود. نکته مهم این است که از همان ابتدا عوامل اجرایی با نهایت احترام و ادب و به طرز متفاوتی خانواده شهید را همراهی می کردند و به طرز غیر قابل باوری به خانواده شهید احترام می گذاشتند(کاملاً از سویدای وجود و صمیم قلب و نه مصنوعی و تصنعی). قبل از اینکه برنامه آغاز شود در یک ملاقات خصوصی علیخانی وارد صحنه شد و به مادر شهید ادای احترام کرد.

راستش داشتم فکر می کردم که در برنامه های مختلفی از خانواده شهدا دعوت می شود و اغلب این برنامه ها به دل مخاطبان نمی نشیند و با اجرای کلیشه‌ای نخ نما به پایان خواهد رسید، مخاطب هم بهره ای از آن برنامه نخواهد برد و اقبالی هم به برنامه های کلیشه های رایج و رسمی نشان نمی دهد. اما به عنوان کسی که نقدهای فراوان به ماه عسل دارم و شاید از زاویه ای خیلی شخصی از علیخانی خوشم نمی آید حس کردم فضای پشت صحنه ماه عسل فوق العاده معنوی است. اصلا از عوامل فنی و غیر فنی که زمینه تولید محتوا را فراهم کرده اند توقع نداشتم با میهمانان خاص و ویژه برنامه چنین رفتار کنند.

با صداقت و همچنان با همان گاردی که نسبت به علیخانی داشتم می نویسم که در برنامه ماه عسل پرچم ریا و تکبر را سوزانده اند و در محور کهکشانی طراحی شده، بیرق صداقت و یک رنگی افراشته اند. وقتی رفتار عوامل ماه عسل را با خانواده شهدا می بینم و احترامی واقعی از مجری و سایر عوامل به تک تک مدعوین مشاهده می‌کنم به تدریج احساسم نسبت به علیخانی بهتر می شود. اگر ماه عسل و حکایت بیست و سه نفر و حتی حضور مادر شهید غواص دلچسب، شیرین و عسلی است بخشی از آن به طینت و نیت عوامل سازنده باز می گردد. من به چشم دیدم که مثلا آقای پیوندی دستیار علیخانی پشت صحنه نشست و وقتی مادر شهید روی صحنه دعوت شد و شروع به صحبت می کرد اشک می ریخت. آنقدر ساده، یکرنگ، بی ریا و میهمان نوازند که متوجه نشدند بنده برای جستجوگری آمده ام.

بیستمین ماه عسل نمره بیست می گیرد از خانواده معزز شهدا. پس از آنکه خانواده محترم از جانب سازندگان قدر دیده شدند بخشی از آنان پشت صحنه رفتند و بخشی دیگر قرار شد روی صحنه ماه عسل حاضر شوند. دختر شهید سید جلیل میری بغضی داشت که تا آخر برنامه فرصت ترکیدن پیدا نکرد. راستش هنوز متلک هایی که در دانشگاه از سوی اطرافیان شنیده بود و قضاوت سایرین آزارش می داد. این موضوع را یکی از اعضای خانواده شهید با نگارنده در میان گذاشت و تصورشان این بود که دختر شهید این موضوع را روی آنتن زنده مطرح خواهد کرد. اما در دقیقه نود از طرح این موضوع پشیمان شد و از جواب مستقیم به سئوال علیخانی طرفه رفت و به یک پاسخ کلی بسنده کرد. حین پخش برنامه، سایر وابستگان شهید در میزانسنی طراحی شده در پشت سوله ماه عسل نشسته اند و با دیدن صحنه های مواجه مادر با استخوانهای دوست داشتنی فرزندش اشک می ریزند. خانواده شهید پس از پایان برنامه نسبت به علیخانی واکنش خیلی خوبی نشان دادند. اگر این جمع وسط لوکیشین ماه عسل نبودند تصور می کردید که علیخانی و خانواده اش یکدیگر را ملاقات کرده اند.


اما در حین بخش نخست بیستمین برنامه ماه عسل که جانبازان عملیات کربلای 4 در آن حضور داشتند، وقتی یکی از فرماندهان بازمانده عملیات کربلای 4 داشت وقایع و نحوه آسیب دیدنش را توصیف می کرد جرقه ای هولناک در پشت صحنه ماه عسل اتفاق افتاد که اگر ادامه پیدا می کرد قطعا به آتش سوزی بزرگی در لوکیشن ماه عسل منجر می شد. علیخانی راه پس و پیش نداشت. در لحظه حساس برنامه که میهمان برنامه داشت با شور و هیجان بخش های نخست عملیات کربلای 4 و نحوه آسیب دیدنش را توصیف می کرد، دوربین روی صورت علیخانی ثابت ماند تا عوامل فنی به موضوع رسیدگی کنند. علیخانی وقتی جرقه های هولناک را دید کمی نیم خیز شد تا ببیند ماجرا از چه قرار است اما با هوشمندی عوامل فنی پشت صحنه همه چیز به خوبی و خوشی تمام شد.

وقتی هم که برنامه تمام شد آقایی ما را به اتاقی راهنمایی کرد که افطار کنیم. تنی چند از مدیران رسانه ملی در آن اتاق نشسته بودند و بعدا محمد سلوکی به این جمع اضافه شد. نه خبری از ضیافت آنچنانی بود نه از بره و غاز شکم پر. اتفاقا برعکس محتوای هنداونه ای را خالی کرده بودند و با مقداری پنیر جلوی ما گذاشته بودند. علیخانی هم یک مقدار نان و پنیر دستش بود و داشت قربان صدقه خانواده محترم شهید می رفت. از ابتدای برنامه جلوی خودش را گرفته بود و خیلی رسمی و شیک برنامه را اجرا کرده بود. در آن زمان از قالب مجری ماه عسل فاصله گرفته بود و حسابی میهمان نوازی می کرد. حالا همین طور که در کنار علیخانی نشسته ام و انتقاداتم را با او مطرح می کنم، با خودم می گویم خدایا از این رمضان تا رمضان آینده کاری کن بخل و حسد از سینه ام رخ بربندد.
انتقاد صریح یک مرجع تقلید از برخی مهریه‌ ها
 
آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی گفت: باید مهریه را به شکلی ببندند که جوانان زیر بار آن نمانند، دیه یک انسان 150 سکه بهار آزادی است، ولی برخی مهریه‌شان قیمت خون 10 نفر است، روایت داریم که دختری که با مهریه سنگین به خانه شوهر می‌آید قدمش مبارک نیست؛ زنی که تشریفات زندگی‌اش سنگین باشد خوش قدم نیست.
 
خبرگزاری حوزه: یکی از مراجع تقلید گفت: آل‌سعود بر سر مردم بی‌پناه بمب می‌ریزد و حامیان حقوق بشر و حامیان عدالت نیز ساکت هستند و معلوم نیست کجا هستند زیرا دلار‌های عربستان به آنها رشوه داده می‌شود.

 آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی سحرگاه بیست و یکم ماه رمضان در مراسم احیای شب قدر در مسجد مدرسه امام موسی کاظم (ع) گفت: مومنان باید توجه داشته باشند که با احیای شب قدر لیاقت خود را بالا می‌برند و تصمیم می‌گیرند که زندگی بهتری داشته باشند.

وی افزود: یکی از رموز احیای این شب این است که بتوانیم مقدرات خوبی برای زندگی خود و آینده خود فراهم کنیم؛ نکته دیگر این است که چرا شب قدر بهتر از هزار ماه است و عبادت در این شب بهتر از عبادت هشتاد و چند سال است؟ دلیل مهم آن نزول قرآن در این شب نورانی است.

این مرجع تقلید بیان کرد: هیچ نعمتی در عالم بزرگتر از نعمت قرآن نیست که خداوند به انسان‌ها عرضه داشته است؛ فرشتگان از عالم بالا این قرآن را به بر پیامبر (ص) نازل کردند و وقتی چنین نعمت عظیمی به بشریت هدیه شده است پس امشب بزرگترین شب است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: امام علی (ع) در وصیت خود فرمودند؛ سنت پیامبر را ضایع نکنید؛ حال این سنت چیست و در قبال آن چه باید کرد؛ از جمله اینکه ازدواج جوانان تنها بر عهده پدر و مادر نبوده، بلکه کل جامعه در قبال این جوانان مسئول است، ازدواج دریچه‌ای برای آمدن روزی‌ها به سوی انسان است؛ این سنت، یکی از سنن نبوی است که نباید آن را ضایع کنیم.

وی گفت: در حدیث دیگری آمده است جوانی که ازدواج کرد، نیمی از دینش بیمه می‌شود و نصف دیگر به اعمالش باز می‌گردد، اسلام بیان کرده است که این سنت نیکو را ساده برگزار کنید که این نمونه کاملا در ازدواج حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) موج می‌زند، ولی امروز تشریفاتی وضع شده است که خانواده‌های زوجین، زیر بار بدهی‌های سنگین می‌روند و تا جایی که برای این ازدواج خانه‌ها فروخته شده است و این مسئله ضایع کردن سنت پیامبر (ص) است.

وی بیان کرد: وقتی جهیزیه عروس تهیه می‌شود در اتاقی گذاشته می‌شود و زنان را دعوت می‌کنند که ببینید چه جهیزیه‌ای تهیه کرده‌ایم، آیا این کار گناه نیست؟ مردم باید بدانند که بیانی در روایات داریم که اگر برنامه ازدواج را سنگین کردید تا ازدواج جوانان عقب افتاد و در این بین جوانان گناهی کردند پدر و مادر‌ها در آن گناه سهیم هستند.

این مرجع تقلید افزود: باید مهریه را به شکلی ببندند که جوانان زیر بار آن نمانند، دیه یک انسان 150 سکه بهار آزادی است، ولی برخی مهریه‌شان قیمت خون 10 نفر است، روایت داریم که دختری که با مهریه سنگین به خانه شوهر می‌آید قدمش مبارک نیست؛ زنی که تشریفات زندگی‌اش سنگین باشد خوش قدم نیست.

وی گفت: یکی از سنن نبوی اعتدال است؛ کسانی که افراط و تفریط کردند به بیراهه رفته‌اند و عیادت از بیمار نیز یکی از سنن نبوی است؛ اگر به عیادت بیمار نرویم خداوند در روز قیامت از ما سئوال می‌پرسد که چرا به عیادت من نیامدید.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به ساده زیستی حضرت علی (ع) گفت: به دولتمردان نمی‌گوییم همه به شمال تهران نروید و زندگی شما لابلای اشراف نباشد؛ شما هم می‌توانید به مناطق جنوبی شهر بروید تا مردم بگویند که مسئولان این کشور هم مثل ما زندگی می‌کنند پس دلگرم‌تر می‌شوند.

وی گفت: امروز نام و برنامه و نهج‌البلاغه علی (ع) می‌درخشد؛ در اینجا به همه مسلمانان پیامی عرض می‌کنم که با نهج‌البلاغه حضرت آشناتر شوید؛ اگر خطبه‌ها و سخنان اصحاب را جمع کنید آیا مثل یک خطبه حضرت می‌شود؟ ما عاشق کسی هستیم که عهدنامه مالکش اخیرا به زبان‌های مختلف ترجمه شده و در سازمان ملل در بین افراد منتشر شده و همه افراد هم متعجب شدند که در 1400 سال پیش چنین برنامه‌ای برای کشورداری تنظیم شده است.

وی بیان کرد: امروز دنیای اطراف ما بسیار خطرناک شده است و یک دولت مثل آل‌سعود بر سر مردم بی‌پناه بمب می‌ریزد و حامیان حقوق بشر و حامیان عدالت نیز ساکت هستند و معلوم نیست کجا هستند؟ آنها در ماه‌های حرام بر سر این ملت بمب می‌ریزند، ولی دنیا هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهد، زیرا دلار‌های عربستان به آنها رشوه داده می‌شود؛ در این دنیای وانفسا است که باید گفت، جای علی (ع) واقعا خالی است.
/ 0 نظر / 7 بازدید